TERVETULOA TOHOLAMMIN APTEEKKIIN

Asiantunteva henkilökuntamme on valmiina palvelemaan Sinua! Meiltä löydät erityisasiantuntijoita diabeteksen ja astman hoitoon ja lääkehoitojen arviointiin. Haluamme auttaa kaikissa lääkehoitoon liittyvissä ongelmissasi ja antaa myös lääkkeettömiä vinkkejä sairauksien hoitoon ja ennaltaehkäisyyn. Meidän avustuksellamme voit löytää myös lääkkeen nimeltä liikunta!

Tervetuloa palveltavaksi!

Apteekkari Kaija Varila


Erityispalvelut: Astmapalvelu, lääkkeiden annosjakelupalvelu, inhalaatiohoidon tarkistus, mikrospirometria, pef-mittaus, diabetespalvelu, terveystarkastus, verenpaineen mittaus
Muut erityispalvelut: Liikkujan apteekki
Palvelukielet: Suomi
Palveluhenkilöt: Astmayhdyshenkilö, sydänyhdyshenkilö, diabetesyhdyshenkilö, savuttomuus yhdyshenkilö

Yhteystiedot

Katso kaikki yhteystiedot

Toholammin apteekki
Kaartotie 2
69300 Toholampi

Aukioloajat
ma-pe 9-17, la 9-14

Aukioloajat kesällä
samat

Puhelin
(06) 885 977 tai 044 7799492
(06) 886 077 (fax)

Sähköposti
toholammin.apteekki@apteekit.net

Kotisivut
toholammin-apteekki.eapteekki.fi/

Ajankohtaista

Ajankohtaista apteekista 25.3.2020

Olemme ottaneet käyttöön reseptintoimituspisteissämme akryylisuojat sekä asiakkaiden että henkilökunnan suojaamiseksi, koska suurin osa asiakkaistamme on riskiryhmäläisiä,
muistathan asioidessasi seuraavat perussäännöt
* älä tule flunssaisena apteekkiin, vaan pyydä toista henkilöä asioimaan puolestasi, voit soittaa etukäteen 044-7799492 ja tilata tarvitsemasi lääkkeet, niin laitamme ne valmiiksi nopeuttamaan apteekkiasiointia
* hae ikääntyneen tai riskiryhmään kuuluvan lääkkeet hänen puolestaan, myös ne voi tilata etukäteen puhelimitse, ota mukaan potilaan kela-kortti ja tieto noudettavista lääkkeistä tai tee valtuutus suomi.fi-palvelussa
* jos kuulut riskiryhmään, etkä saa ketään asioimaan puolestasi, soita meille, niin sovitaan yhdessä kuinka toimitaan, yritämme mahdollisuuksien mukaan tuoda lääkkeesi kotiin
* apteekin eteisessä on käsidesi, käytäthän sitä ennen kuin tulet sisään, käsidesiä hierotaan käsiin niin kauan, että se haihtuu käsistä, käsiä ei ole tarkoitus kuivata tarjolla olevaan nenäliinaan
* voit ottaa tarjoamamme nenäliinan siltä varalta että yskä tai aivastus yllättää sinut asioidessasi, pitämällä nenäliinaa suun edessä suojaat muita
* aukioloaikamme ovat normaalit, arkisin 9-17 ja lauantaisin 9-14
* lääkkeiden saatavuus on tällä hetkellä hyvä, mitään tarvetta hamstraukseen ei ole
* käsidesiä ja hengityssuojaimia meillä ei tällä hetkellä valitettavasti ole saatavilla myyntiin, mutta käsien pesu saippualla ja vedellä on käsidesiä tehokkaampi ja kontaktien välttäminen ja parin metrin turvavälin pitäminen toimii suunsuojaa paremmin

Toimitaan vastuullisesti ja pidetään huolta toisistamme, toivotamme kaikille hyvää vointia ja jaksamista näinä poikkeuksellisina aikoina!



Terveydeksi!-lehden uutisia

Riittävä proteiinin saanti ylläpitää vanhusten toimintakykyä

5. elokuuta 2020 – Tuore tutkimus osoittaa, että runsaasti proteiineja ruoastaan saavat vanhukset pysyvät paremmassa kunnossa pitempään. Riittävä määrä on vähintään 0,8 grammaa painokiloa kohden vuorokaudessa. Lue koko artikkeli

5. elokuuta 2020

Vanhuusiällä on tärkeää kiinnittää ravinnon koostumukseen, erityisesti proteiinin määrään. Tuoreen brittitutkimuksen mukaan runsaasti proteiineja ruoastaan saavat vanhukset pysyvät paremmassa kunnossa pitempään. Havainnot perustuvat 717 yli 85-vuotiaan kotonaan asuvan terveystietoihin ja viisivuotiseen seurantaan.

Kun tiedot osallistujien proteiinin saannista yhdistettiin tietoihin seurannan aikana tapahtuneista toimintakyvyn muutoksista, eniten proteiineja ruoastaan saavien havaittiin pysyneen paremmassa kunnossa selvästi todennäköisemmin. Riittävä taso oli vähintään 0,8 grammaa painokiloa kohden vuorokaudessa.

Yhteys oli selvin vanhuksilla, jotka söivät paljon proteiineja ja olivat fyysisesti aktiivisia. Heidän toimintakykynsä pysyi hyvänä myös pitempään kuin muiden paljon liikkuvien, joiden proteiinin saanti oli vähäisempää.

Suomalaiset saavat yleensä riittävästi proteiinia ja vajausta ilmenee lähinnä huonosti syövillä vanhuksilla ja pitkäaikaissairailla. Aktiivikuntoilijat ja urheilijat tarvitsevat typpitasapainon säilyttämiseksi enemmän proteiinia kuin vähän liikkuvat. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen suositusten mukaan vähän liikuntaa harrastavalle riittää 0,8 g/kg/vrk ja aktiivikuntoilijalla kaksinkertainen määrä.

Tutkimus julkaistiin European Journal of Nutrition -lehdessä.

Artikkeli terveydeksi.fi-sivustolla

Koronasovelluksen koekäyttö alkaa tiistaina

3. elokuuta 2020 – Mobiilisovellus nopeuttaa virukselle altistuneiden tavoittamista ja tartuntaketjujen katkaisemista. Lue koko artikkeli

3. elokuuta 2020

Koronan älypuhelinsovelluksen koekäyttö alkaa tiistaina 4.8. Sovellusta testataan ensin Helsingin kaupungin ja Pirkanmaan sairaanhoitopiirin työntekijöillä. Lisäksi koekäyttöön osallistuvat sovelluksen kehittäjät. 

- Koekäytöllä haluamme varmistaa, että tämä koko ketju toimii. Sovelluksen on oltava käyttäjille selkeä, helppokäyttöinen ja ehdottoman tietoturvallinen, ja puhelimen on tunnistettava lähikontaktit luotettavasti. Lisäksi ammattilaisille tarkoitetun käyttöliittymän on oltava sujuva, kertoo THL:n tiedonhallintajohtaja Aleksi Yrttiaho.

Jos käyttäjällä todetaan koronavirustartunta, hän saa terveydenhuollosta koodin, jonka hän syöttää sovellukseen. Tämän jälkeen niille sovelluksen käyttäjille, joiden kanssa sairastunut on ollut lähikontaktissa, tulee puhelimeen ilmoitus mahdollisesta altistumisesta ja ohjeet ottaa yhteys terveydenhuoltoon. Sovellus nopeuttaa näin virukselle altistuneiden tavoittamista ja tartuntaketjujen katkaisemista.

Sovelluksen toiminta perustuu säännöllisesti vaihtuviin ja satunnaisiin tunnisteisiin, joista ei voida suoraan tunnistaa käyttäjiä. Sovelluksen avulla ei voida myöskään tietää, kuka on tartunnan saanut.

Koronasovellus on määrä ottaa varsinaiseen käyttöön syyskuussa. Sovelluksen käyttö on vapaaehtoista, mutta siitä saadaan sitä enemmän apua, mitä useampi ottaa sen ottaa käyttöön.

- Suomalaisten kiinnostus sovellusta kohtaan on hyvällä tasolla. Pyrimme kertomaan ihmisille mahdollisimman selkeästi, miksi sovellus kannattaa ladata ja että sen käyttö on tietoturvallista, Yrttiaho korostaa.

Lisää koronasovelluksesta THL:n sivuilla.

Artikkeli terveydeksi.fi-sivustolla

Tupakointi kerryttää rasvaa sisäelimiin

31. heinäkuuta 2020 – Tuoreen amerikkalaistutkimuksen mukaan tupakoivilla on huomattavasti enemmän rasvaa sisäelinten ympärillä sekä vatsalihasten sisällä kuin savuttomilla. Rasvan kertyminen sisäelinten ympärille lisää riskiä sairastua diabetekseen ja sydäntauteihin. Lue koko artikkeli

31. heinäkuuta 2020

Tupakoinnin ajatellaan ehkäisevän lihomista, mutta tuoreen tutkimuksen perusteella tupakoitsijan kehoon kertyy silti runsaasti rasvaa. Rasva kasaantuu sisäelinten ympärille ja lihaksiin, mikä on jopa vaarallisempaa kuin ns. perinteinen lihavuus.

Tutkimukseen osallistui 3 200 keski-ikäistä yhdysvaltalaista, joiden keskivartalon rasvakoostumus selvitettiin tietokonekuvauksella. Osallistujia seurattiin 25 vuoden ajan.

Kuvantamistutkimukset paljastivat, että tupakoivilla osallistujilla oli huomattavasti enemmän rasvaa sisäelinten ympärillä sekä vatsalihasten sisällä, kun vertailukohtana olivat savuttomat. Tupakoinnin lopettaneet sijoittuivat ryhmien välimaastoon.

Rasvan kertyminen sisäelinten ympärille on erityisen epäterveellistä ja voi johtaa suurempaan sydänoireiden ja diabeteksen riskiin kuin perinteinen lihavuus. Rasva lihasten sisässä puolestaan heikentää lihaksia, mikä aiheuttaa ongelmia etenkin ikääntymisen myötä.

Tutkijat huomioivat tutkimuksessaan monia taustamuuttujia, jotka olisivat voineet vaikuttaa tuloksiin, mutta havainnot on silti syytä varmistaa lisätutkimuksissa. Tutkimus julkaistiin PLoS Medicine -lehdessä.

Tupakointi on Suomessa vähentynyt huomattavasti edeltävien vuosikymmenten aikana, mutta yhä 14 prosenttia miehistä ja 11 prosenttia naisista tupakoi päivittäin. Tupakoivat sairastuvat sydäninfarktiin noin 3–6 kertaa todennäköisemmin kuin savuttomat.

Artikkeli terveydeksi.fi-sivustolla

Siirry lehden sivuille